Skip to main content

workshop
Kreatívne písanie

kreativne-pisanie19-plagat-web
Kategória:
slovo a divadlo
Date
22. máj 2019 09:00
Miesto konania:
KOS v Nitre
Telefón:
Email:
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
workshop bol zameraný na amatérsku literárnu tvorbu a tvorivé písanie

Podujatie je súčasťou workshopov Štúrovo rečnenie

Lektori:

Mgr. Jana Popovicsová – ktorá pôsobí na katedre slovenskej literatúry na UKF v Nitre  ako doktorandka a je  absolventkou FF UKF v Nitre - editorstvo a vydavateľská prax.
PhDr. Ján Gallik, PhD.  – pôsobí na katedre stredoeurópskych štúdií na na UKF v Nitre, venuje sa textológii, editorstvu a slovenskej literatúre pre deti. 

Lektori si žiakov rozdelili, aby pracovali v menších skupinkách. 

Mgr. Jana Popovicsová na začiatku vysvetlila, čo kreatívne písanie je. Potom si deti vymysleli deväť rôznych slov a fráz, čím si ukázali, akú veľkú slovnú zásobu máme, hoci o tom často ani nevieme. Tvorili asociácie k slovu “voda” a okolo neho písali podstatné mená a slovné spojenia, ktoré im napadli.Ďalej nasledovalo tvorenie básne typu cinquain. Ide o básnickú formu podobnú hajku, ktorá má presne predpísané pravidlá. V prvom verši sa má nachádzať podmet, v druhom verši dva prívlastky, v treťom verši tri slovesné nerozvinuté prísudky, vo štvrtom predmetová kompozícia a v piatom metamorfovaný podmet. Keďže nie všetci žiaci už ovládali terminológiu vetných členov, vysvetlili sme si zadanie na báze slovných druhov a ukázali si to na príklade. Záverečná časť patrila príbehu o pikniku a vode, ktorý napísali s dvomi koncami: so šťastným i tragickým.

Mgr.art. Štefan Šimko,PhD. realizoval so žiakmi 3 praktické cvičenia:

  1. Hra so slovom - Meno ako ašpirácia - ukázal ako sa dá cez iniciály mena vytvoriť dramatická postava. Na základe úvodných písmen našich mien tvoríme povolanie, či charakter, napr. Štefan Timko – Šijem Topánky, Šikovný Týpek, Šialený Turista. 
  1. Načo sú nám príbehy? Na potlačenie ostychu sú vhodné tzv. odblokovacie cvičenia-voľné písanie na ľubovoľnú alebo určenú tému. Deti napísali na papier 3 slová, pokrčili ich do guľôčky a položili ich na kopu. Potom si každý z tejto kopy vytiahol 3 papieriky a na základe tých slov sa pokúsil vytvoriť zaujímavý príbeh, alebo aspoň jeho úvod. 
  1. Analyzovanie a tvorba základných archetypov prozaických a dramatických textov

Cvičenie slúžilo na predstavenie základných archetypov postáv literárnych diel, napr. Hrdina, Zlosyn, Zvodkyňa, Hlupák, Mentor, Pomocník atď. Žiaci sa naučili rozoznávať zásadné rysy charakterov a pokúsili sa o tvorbu vlastných dramatických charakterov postáv.

 
 

Všetky termíny:

  • 22. máj 2019 09:00
top