Kreatívne písanie
Podujatie je súčasťou workshopov Štúrovo rečnenie
Lektori:
Mgr. Jana Popovicsová – ktorá pôsobí na katedre slovenskej literatúry na UKF v Nitre ako doktorandka a je absolventkou FF UKF v Nitre - editorstvo a vydavateľská prax.
PhDr. Ján Gallik, PhD. – pôsobí na katedre stredoeurópskych štúdií na na UKF v Nitre, venuje sa textológii, editorstvu a slovenskej literatúre pre deti.
Lektori si žiakov rozdelili, aby pracovali v menších skupinkách.
Mgr. Jana Popovicsová na začiatku vysvetlila, čo kreatívne písanie je. Potom si deti vymysleli deväť rôznych slov a fráz, čím si ukázali, akú veľkú slovnú zásobu máme, hoci o tom často ani nevieme. Tvorili asociácie k slovu “voda” a okolo neho písali podstatné mená a slovné spojenia, ktoré im napadli.Ďalej nasledovalo tvorenie básne typu cinquain. Ide o básnickú formu podobnú hajku, ktorá má presne predpísané pravidlá. V prvom verši sa má nachádzať podmet, v druhom verši dva prívlastky, v treťom verši tri slovesné nerozvinuté prísudky, vo štvrtom predmetová kompozícia a v piatom metamorfovaný podmet. Keďže nie všetci žiaci už ovládali terminológiu vetných členov, vysvetlili sme si zadanie na báze slovných druhov a ukázali si to na príklade. Záverečná časť patrila príbehu o pikniku a vode, ktorý napísali s dvomi koncami: so šťastným i tragickým.
Mgr.art. Štefan Šimko,PhD. realizoval so žiakmi 3 praktické cvičenia:
- Hra so slovom - Meno ako ašpirácia - ukázal ako sa dá cez iniciály mena vytvoriť dramatická postava. Na základe úvodných písmen našich mien tvoríme povolanie, či charakter, napr. Štefan Timko – Šijem Topánky, Šikovný Týpek, Šialený Turista.
- Načo sú nám príbehy? Na potlačenie ostychu sú vhodné tzv. odblokovacie cvičenia-voľné písanie na ľubovoľnú alebo určenú tému. Deti napísali na papier 3 slová, pokrčili ich do guľôčky a položili ich na kopu. Potom si každý z tejto kopy vytiahol 3 papieriky a na základe tých slov sa pokúsil vytvoriť zaujímavý príbeh, alebo aspoň jeho úvod.
- Analyzovanie a tvorba základných archetypov prozaických a dramatických textov
Cvičenie slúžilo na predstavenie základných archetypov postáv literárnych diel, napr. Hrdina, Zlosyn, Zvodkyňa, Hlupák, Mentor, Pomocník atď. Žiaci sa naučili rozoznávať zásadné rysy charakterov a pokúsili sa o tvorbu vlastných dramatických charakterov postáv.
Všetky termíny:
- 22. máj 2019 09:00